
بامو ۳۴۰ (BMW 340) در اصل نام سدان ششسیلندری است که در سالهای پایانی دهۀ ۱۹۴۰ و اوایل ۱۹۵۰ در کارخانهی آئیزناخ آلمان شرقی تولید شد؛ جایی که پیش از جنگ جهانی دوم خانهی بامو بود اما پس از جنگ، زیر نظر دولت آلمان شرقی قرار گرفت. این خودرو که ادامهای بر مدل پیشجنگی ۳۲۶ محسوب میشد، با حفظ شاسی و پیشرانۀ ششسیلندر خطی ۲.۰ لیتری، بدنهای بازطراحیشده با جلوپنجرۀ عمودی باریک، چراغهای جلوی مستقل و صندوق عقبی جادار داشت تا برای بازار صادرات جذاب باشد.
در نمای داخلی، ۳۴۰ تلاش میکرد ترکیبی از سادگی آلمانی و راحتی را ارائه دهد؛ داشبورد فلزی با روکش چوبی، نشانگرهای بزرگ مدور و صندلیهای پهن از ویژگیهای شاخص کابین بودند. سامانهی تعلیق جلوِ دوبل جناقی و محور عقب صلب با فنر تخت، سواری نسبتاً نرمی برای جادههای آن دوران فراهم میکرد. جعبهدندۀ چهارسرعتهی دستی همراه با ترمزهای مکانیکی کاسهای در چهار چرخ نشان میدهد که هرچند خودرو از لحاظ طراحی جلوتر از زمان خود نبود، اما دوام و استحکام مهندسی بامو را حفظ کرده بود.
با این حال، برند «بامو» روی خودرو دیده نمیشد؛ چون حقوق نام تجاری در غرب باقی مانده بود و خودرو با لوگوی «EMW» یا «Eisenacher Motorenwerk» به بازار آمد. در مجموع حدود ۲۱ هزار دستگاه از بامو/EMW 340 تا سال ۱۹۵۳ تولید شد و پس از آن خط تولید به نفع مدلهای جدیدتر تحت مدیریت دولتی بسته شد. امروزه ۳۴۰ بهعنوان پلی میان دوران پیش و پس از جنگ برای علاقهمندان تاریخ بامو اهمیت دارد و نسخههای سالم آن در گردهماییهای خودروی کلاسیک اروپا بسیار کمیاب و ارزشمند بهشمار میروند.
:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0